Publicata
in Monitorul Oficial, Partea I nr. 39/31.01.2000, actualizata cu Legea nr. 22 / 2014
In
temeiul dispozitiilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
Romaniei si ale art. 1 lit. S pct. 2 din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art.
1 (1) Persoanele fizice si persoanele juridice care
urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in
interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal
nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii in conditiile
prezentei ordonante.
(2) Asociatiile
si fundatiile constituite potrivit prezentei ordonante sunt persoane
juridice de drept privat fara scop patrimonial.
(3) Partidele
politice, sindicatele si cultele religioase nu intra sub incidenta
prezentei ordonante.
Art.
2 Prezenta ordonanta are ca scop crearea cadrului pentru:
a) exercitarea
dreptului la libera asociere;
b) promovarea
valorilor civice, ale democratiei si statului de drept;
c) urmarirea
realizarii unui interes general, local sau de grup;
d) facilitarea
accesului asociatiilor si fundatiilor la resurse private si publice;
e) parteneriatul
dintre autoritatile publice si persoanele juridice de drept privat
fara scop patrimonial;
f) respectarea
ordinii publice.
Art.
3 Actele juridice de constituire a asociatiilor si fundatiilor,
incheiate in conditiile prezentei ordonante, sunt guvernate de legea
civila.
CAPITOLUL
II
Infiintarea asociatiilor si a fundatiilor
Sectiunea
1
Constituirea si inscrierea asociatiei
Art.
4 Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai
multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara
drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul
lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al
unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal
nepatrimonial.
Art.
5 (1) Asociatia dobandeste personalitate juridica
prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la
grefa judecatoriei in a carei circumscriptie isi are sediul.@
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) In
temeiul dreptului constitutional la asociere, persoanele fizice se
pot asocia fara a constitui o persoana juridica atunci cand
realizarea scopului propus permite aceasta.
Art.
6 (1) In vederea dobandirii personalitatii juridice,
membrii asociati incheie actul constitutiv si statutul asociatiei, in
forma autentica sau atestata de avocat.
(2) Actul
constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele
de identificare a membrilor asociati: numele sau denumirea si, dupa
caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) exprimarea
vointei de asociere si precizarea scopului propus;
c) denumirea
asociatiei;
d) sediul
asociatiei;
e) durata
de functionare a asociatiei - pe termen determinat, cu indicarea
expresa a termenului, sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul
initial al asociatiei; activul patrimonial, in valoare de cel putin
un salariu minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei,
este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor. In
cazul aportului in natura, forma autentica a actului constitutiv si a
statutului este obligatorie;
g) componenta
nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control
ale asociatiei;
h) persoana
sau, dupa caz, persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de
dobandire a personalitatii juridice;
i) semnaturile
membrilor asociati.
(3) Statutul
cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) elementele
prevazute la alin. (2), cu exceptia celor precizate la lit. g) si h);
b) precizarea
scopului si a obiectivelor asociatiei;
c) modul
de dobandire si de pierdere a calitatii de asociat;
d) drepturile
si obligatiile asociatilor;
e) categoriile
de resurse patrimoniale ale asociatiei;
f) atributiile
organelor de conducere, administrare si control ale asociatiei;
g) destinatia
bunurilor, in cazul dizolvarii asociatiei, cu respectarea
dispozitiilor art. 60.
Art.
7 (1) Oricare dintre membrii asociati, pe baza
imputernicirii date in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h), poate
formula o cerere de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor
si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie
urmeaza sa-si aiba sediul. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) Cererea
de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul
constitutiv;
b) statutul
asociatiei;
c) actele
doveditoare ale sediului si patrimoniului initial;
d) dovada
disponibilitatii denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau,
dupa caz, refuzul motivat al eliberarii acesteia.
(3) Este
interzis ca denumirea asociaţiei să fie identică sau asemănătoare
până la confuzie cu denumirea altei persoane juridice fără scop
patrimonial, constituite potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
Astfel, o denumire este susceptibilă de a fi apropriată dacă nu
aparţine unei alte persoane juridice fără scop patrimonial de
acelaşi fel - asociaţie, fundaţie sau federaţie - prin înscrierea
ei anterioară în Registrul naţional al persoanelor juridice fără
scop patrimonial.
(31) Este
interzisă utilizarea în denumirea asociaţiei a unor sintagme sau
cuvinte susceptibile să creeze confuzie cu denumirea unor autorităţi
sau instituţii publice. Prin sintagme sau cuvinte susceptibile să
creeze confuzie cu denumirea unor autorităţi sau instituţii
publice se înţelege includerea în denumirea asociaţiei a unor
termeni şi expresii precum: «comisariat», «inspectorat»,
«gardă», «autoritate», «poliţie», «jandarmerie», «protecţia
consumatorilor» sau derivatele acestora."
(Alineatele
3 si 31 au fost modificate prin Legea nr.
22/2014).
(33) Este
interzis ca denumirea asociaţiei să fie identică sau asemănătoare
până la confuzie cu denumirea oricărei structuri profesionale
constituite în baza legii şi care funcţionează în acord cu
aceasta, cum ar fi: «Barou», «Cameră», «Uniunea Naţională a
Barourilor din România», «Uniunea Naţională a Notarilor Publici
din România», «Uniunea Naţională a Executorilor Judecătoreşti»,
«Consiliul de Mediere», «Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor
Publici din România», «Consiliul Uniunii Naţionale a Barourilor
din România», precum şi altele asemenea.
(Ultimele
3 lineate au fost introduse prin Legea nr. 22/2014)
(4) În
cazul nerespectării dispoziţiilor alin. (3)-(33) şi alin. (35),
Ministerul Justiţiei va refuza motivat eliberarea dovezii
disponibilităţii denumirii."
(Alineatul
a fost modificat prin Legea nr. 22/2014)
Art.
8 (1) Asociatia devine persoana juridica din
momentul inscrierii ei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(2) In
termen de 3 zile de la depunerea cererii de inscriere si a
documentelor prevazute la art. 7 alin. (2) judecatorul desemnat de
presedintele instantei verifica legalitatea acestora si dispune, prin
incheiere, inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si
fundatiilor.
(21) In
cadrul procedurii de verificare a legalitatii cererii de inscriere si
a documentelor prevazute la art. 7 alin. (2), judecatorul desemnat de
presedintele instantei verifica respectarea dispozitiilor art. 7
alin. (3) si poate dispune, prin incheiere motivata, inscrierea
asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, chiar daca
exista un refuz motivat al Ministerului Justitiei de a elibera dovada
disponibilitatii denumirii, pe care il apreciaza ca neintemeiat.
(3) Odata
cu efectuarea inscrierii, incheierea prin care s-a dispus inscrierea
se comunica din oficiu, pentru evidenta fiscala, organului financiar
local in a carui raza teritoriala se afla sediul asociatiei, cu
mentionarea numarului de inscriere in Registrul asociatiilor si
fundatiilor.
Art.
9 (1) In cazul in care cerintele legale pentru
constituirea asociatiei nu sunt indeplinite, judecatorul, la
expirarea termenului prevazut la art. 8 alin. (2), il va cita, in
camera de consiliu, pe reprezentantul asociatiei, punandu-i in
vedere, in scris, sa remedieze neregularitatile constatate.
(2) Daca
neregularitatile constatate privesc dispozitiile art. 40 alin. (2)
din Constitutie, pentru termenul fixat va fi citat si parchetul de pe
langa instanta sesizata, caruia i se vor comunica, in copie, cererea
de inscriere, impreuna cu actul constitutiv si statutul asociatiei.
In acest caz punerea concluziilor de catre procuror este obligatorie.
Art.
10 (1) In situatia in care, la termenul fixat,
neregularitatile sunt inlaturate, judecatorul, ascultand si
concluziile procurorului, daca este cazul, va lua act despre aceasta
prin incheiere, dispunand inscrierea asociatiei in Registrul
asociatiilor si fundatiilor.
(2) In
cazul in care neregularitatile nu au fost inlaturate sau, desi legal
citat, reprezentantul asociatiei lipseste in mod nejustificat,
judecatorul va respinge cererea de inscriere prin incheiere motivata.
(3) Incheierile
prevazute in acest articol se vor pronunta in cel mult 24 de ore de
la inchiderea dezbaterilor si se vor redacta in termen de cel mult 48
de ore de la pronuntare.
Art.
11 (1) Incheierile de admitere sau de respingere a
cererii de inscriere sunt supuse numai apelului. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 1. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) In
cazul in care procurorul nu a participat la solutionarea cererii,
parchetului pe de langa instanta sesizata i se vor comunica si copii
de pe actul constitutiv si de pe statutul asociatiei, impreuna cu
incheierea de admitere ori de respingere a cererii de inscriere, dupa
caz.
(3) Termenul
de apel este de 5 zile si curge de la data pronuntarii, pentru cei
care au fost prezenti, si de la data comunicarii, pentru cei care au
lipsit. @
___________
@ Alineatul
(3) a fost modificat prin punctul 1. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(4) Apelul
se solutioneaza cu citarea partilor, in camera de consiliu, de
urgenta si cu precadere. Dispozitiile art. 10 alin. (3) cu privire la
pronuntarea si redactarea hotararii se aplica in mod corespunzator. @
___________
@ Alineatul
(4) a fost modificat prin punctul 1. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
12 (1) Inscrierea in Registrul asociatiilor si
fundatiilor, in conformitate cu art. 8, se efectueaza in ziua
ramanerii definitive a incheierii de admitere, eliberandu-se, la
cerere, reprezentantului asociatiei sau mandatarului acesteia un
certificat de inscriere care va cuprinde: denumirea asociatiei,
sediul acesteia, durata de functionare, numarul si data inscrierii in
Registrul asociatiilor si fundatiilor. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 2. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) In
relatiile cu tertii dovada personalitatii juridice se face cu
certificatul de inscriere.
Art.
13 (1) Asociatia isi poate constitui filiale, ca
structuri teritoriale, cu un numar minim de 3 membri, organe de
conducere proprii si un patrimoniu distinct de cel al asociatiei.
(2) Filialele
sunt entitati cu personalitate juridica, putand incheia, in nume
propriu, acte juridice in conditiile stabilite de asociatie prin
actul constitutiv al filialei. Ele pot incheia acte juridice de
dispozitie, in numele si pe seama asociatiei, numai pe baza hotararii
prealabile a consiliului director al asociatiei.
(3) Filiala
se constituie prin hotararea adunarii generale a asociatiei.
Personalitatea juridica se dobandeste de la data inscrierii filialei
in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(4) In
vederea inscrierii filialei, reprezentantul asociatiei va depune
cererea de inscriere, impreuna cu hotararea de constituire a
filialei, statutul, actul constitutiv, actele doveditoare ale
sediului si patrimoniului initial ale acesteia, la judecatoria in a
carei circumscriptie urmeaza sa-si aiba sediul filiala. Dispozitiile
art. 6 si ale art. 9-12 sunt aplicabile in mod corespunzator. @
___________
@ Alineatul
(4) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
131 (1) Asociatia isi poate constitui
sucursale, ca structuri teritoriale fara personalitate juridica.
(2) Sucursalele
se constituie prin hotarare a adunarii generale.
(3) Sucursalele
desfasoara activitatile date in competenta lor de catre asociatie.
Art.
14 Daca asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor
propuse, urmeaza sa desfasoare activitati pentru care, potrivit
legii, sunt necesare autorizatii administrative prealabile, aceste
activitati nu vor putea fi initiate, sub sanctiunea dizolvarii pe
cale judecatoreasca, decat dupa obtinerea autorizatiilor respective.
Sectiunea
a 2-a
Constituirea si inscrierea fundatiei
Art.
15 (1) Fundatia este subiectul de drept infiintat de
una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii
ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod
permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau,
dupa caz, al unor colectivitati.
(2) Activul
patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura
sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin 100 de ori
salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei.
(3) Prin
derogare de la prevederile alin. (2), in cazul fundatiilor al caror
scop exclusiv, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, este
efectuarea operatiunilor de colectare de fonduri care sa fie puse la
dispozitia altor asociatii sau fundatii, in vederea realizarii de
programe de catre acestea din urma, activul patrimonial initial poate
avea o valoare totala de cel putin 20 de ori salariul minim brut pe
economie.
Art.
16 (1) In vederea dobandirii personalitatii
juridice, fondatorul sau, dupa caz, fondatorii incheie actul
constitutiv si statutul fundatiei, in forma autentica, sub sanctiunea
nulitatii absolute.
(2) Actul
constitutiv al fundatiei cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele
de identificare a fondatorului sau, dupa caz, a fondatorilor: numele
sau denumirea si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) scopul
fundatiei;
c) denumirea
fundatiei;
d) sediul
fundatiei;
e) durata
de functionare a fundatiei - pe termen determinat, cu indicarea
expresa a termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul
initial al fundatiei;
g) componenta
nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control
ale fundatiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor
organe;
h) persoana
sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a
personalitatii juridice;
i) semnaturile
fondatorului sau, dupa caz, ale fondatorilor.
(3) Statutul
cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) elementele
prevazute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si h);
b) explicitarea
scopului si a obiectivelor fundatiei;
c) categoriile
de resurse patrimoniale ale fundatiei;
d) atributiile
organelor de conducere, administrare si control ale fundatiei;
e) procedura
de desemnare si de modificare a componentei organelor de conducere,
administrare si control, pe parcursul existentei fundatiei;
f) destinatia
bunurilor, in cazul dizolvarii fundatiei, cu respectarea
dispozitiilor art. 60.
Art.
17 (1) Fundatia dobandeste personalitate juridica
prin inscrierea sa in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la
grefa judecatoriei in a carei circumscriptie isi are sediul. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) Cererea
de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul
constitutiv;
b) statutul;
c) acte
doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
d) dovada
disponibilitatii denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau,
dupa caz, refuzul motivat al eliberarii acesteia.
(3) Dispoziţiile
art. 7 alin. (1), alin. (3)-(35) şi alin. (4), ale art. 8-12 şi ale
art. 14 se aplică în mod corespunzător."
(Alineatul a fost modificat prin Legea nr. 22/2014)
Art.
18 (1) Fundatia isi poate constitui filiale, ca
structuri teritoriale, pe baza hotararii consiliului director, prin
care le este alocat patrimoniul.
(2) Filiala
este condusa de un consiliu director propriu, alcatuit din cel putin
3 membri.
(3) Dispozitiile
art. 13 alin. (2) si (4) se aplica in mod corespunzator.
Art.
19 (1) Mostenitorii si creditorii personali ai
fondatorilor au fata de fundatie aceleasi drepturi ca si in cazul
oricarei alte liberalitati facute de fondator.
(2) Dupa
inscrierea fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, nici
fondatorii si nici mostenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv.
De asemenea, dupa inscriere, actul constitutiv nu mai poate fi atacat
nici de catre creditorii personali ai fondatorilor.
(3) Daca
fundatia dobandeste personalitate juridica dupa decesul fondatorului,
efectele liberalitatilor facute in favoarea fundatiei anterior
constituirii ei se vor produce de la data actului constitutiv, pentru
fundatiile infiintate prin acte intre vii, iar pentru fundatiile
infiintate prin testament, de la data mortii testatorului.
Art. II.
(1) Asociaţiile,
fundaţiile sau federaţiile legal constituite la data intrării în
vigoare a prezentei legi au obligaţia să îşi modifice denumirea,
în condiţiile încadrării în prevederile art. 7 alin.
(3), (31) şi alin.
(33) - (35) din
Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi
fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
246/2005,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele
aduse prin prezenta lege.
(2) Neîndeplinirea
obligaţiei prevăzute la alin. (1) are ca efect dizolvarea de drept
şi radierea din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, în
condiţiile legii, după împlinirea unui termen de 2 ani înăuntrul
căruia asociaţiile, fundaţiile sau federaţiile legal constituite
pot utiliza, concomitent, şi denumirea iniţială.
Articolul
II face parte din Legea nr. 22/2014 care modifica prezenta Ordonanta.
CAPITOLUL
III
Organizarea si functionarea asociatiilor si a
fundatiilor
Sectiunea
1
Organizarea si functionarea asociatiei
Art.
20 Organele asociatiei sunt:
a) adunarea
generala;
b) consiliul
director;
c) cenzorul
sau, dupa caz, comisia de cenzori.
Art.
21 (1) Adunarea generala este organul de conducere,
alcatuit din totalitatea asociatilor.
(2) Competenta
adunarii generale cuprinde:
a) stabilirea
strategiei si a obiectivelor generale ale asociatiei;
b) aprobarea
bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea
si revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea
si revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de
cenzori;
e) infiintarea
de filiale;
f) modificarea
actului constitutiv si a statutului;
g) dizolvarea
si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor
ramase dupa lichidare;
h) orice
alte atributii prevazute in lege sau in statut.
(3) Schimbarea
sediului poate fi hotarata de catre consiliul director, daca aceasta
atributie este prevazuta expres in statut.
(4) Adunarea
generala se intruneste cel putin o data pe an si are drept de control
permanent asupra organelor prevazute la art. 20 lit. b) si c).
(5) Regulile
privind organizarea si functionarea adunarii generale se stabilesc
prin statut.
Art.
22 (1) Asociatul care, intr-o anumita problema
supusa hotararii adunarii generale, este interesat personal sau prin
sotul sau, ascendentii sau descendentii sai, rudele in linie
colaterala sau afinii sai pana la gradul al patrulea inclusiv nu va
putea lua parte la deliberare si nici la vot.
(2) Asociatul
care incalca dispozitiile alin. (1) este raspunzator de daunele
cauzate asociatiei daca fara votul sau nu s-ar fi putut obtine
majoritatea ceruta.
Art.
23 (1) Hotararile luate de adunarea generala in
limitele legii, ale actului constitutiv si ale statutului sunt
obligatorii chiar si pentru membrii asociati care nu au luat parte la
adunarea generala sau au votat impotriva.
(2) Hotararile
adunarii generale, contrare legii, actului constitutiv sau
dispozitiilor cuprinse in statut, pot fi atacate in justitie de catre
oricare dintre membrii asociati care nu au luat parte la adunarea
generala sau care au votat impotriva si au cerut sa se insereze
aceasta in procesul-verbal de sedinta, in termen de 15 zile de la
data cand au luat cunostinta despre hotarare sau de la data cand a
avut loc sedinta, dupa caz.
(3) Cererea
de anulare se solutioneaza in camera de consiliu de catre judecatoria
in circumscriptia careia asociatia isi are sediul. Hotararea
instantei este supusa numai apelului. @
___________
@ Alineatul
(3) a fost modificat prin punctul 3. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
24 (1) Consiliul director asigura punerea in
executare a hotararilor adunarii generale. El poate fi alcatuit si
din persoane din afara asociatiei, in limita a cel mult o patrime din
componenta sa.
(2) In
exercitarea competentei sale, consiliul director:
a) prezinta
adunarii generale raportul de activitate pe perioada anterioara,
executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul contabil,
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul
programelor asociatieiprezinta adunarii generale raportul de
activitate pe perioada anterioara, executarea bugetului de venituri
si cheltuieli, bilantul contabil, proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli si proiectul programelor asociatiei;
b) incheie
acte juridice in numele si pe seama asociatiei;
c) aproba
organigrama si politica de personal ale asociatiei, daca prin statut
nu se prevede altfel;
d) indeplineste
orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea
generala.
(3) Regulile
generale privind organizarea si functionarea consiliului director se
stabilesc prin statut. Consiliul director isi poate elabora un
regulament intern de functionare.
(4) Nu
poate fi membru al consiliului director, iar daca era, pierde aceasta
calitate orice persoana care ocupa o functie de conducere in cadrul
unei institutii publice, daca asociatia respectiva are ca scop
sprijinirea activitatii acelei institutii publice.
Art.
25 Dispozitiile art. 22 se aplica in mod corespunzator si
membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director,
contrare legii, actului constitutiv sau statutului asociatiei pot fi
atacate in justitie, in conditiile prevazute la art. 23.
Art.
26 Consiliul director poate imputernici una sau mai multe
persoane cu functii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea
de asociat ori sunt straine de asociatie, pentru a exercita
atributiile prevazute la art. 24 alin. (2) lit. b) si d).
Art.
27 (1) Actul constitutiv poate prevedea numirea unui
cenzor sau a unei comisii de cenzori.
(2) Daca
numarul asociatilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este
obligatorie. Acesta poate fi o persoana din afara asociatiei.
(3) In
cazul in care asociatia nu are obligatia numirii unui cenzor, fiecare
dintre asociati care nu este membru al consiliului director poate
exercita dreptul de control.
Art.
271 (1) Pentru asociatiile cu mai mult de
100 de membri inscrisi pana la data intrunirii ultimei adunari
generale, controlul financiar intern se exercita de catre o comisie
de cenzori.
(2) Comisia
de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri. Membrii
consiliului director nu pot fi cenzori.
(3) Cel
putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat sau
expert contabil, in conditiile legii.
(4) Regulile
generale de organizare si functionare a comisiei de cenzori se aproba
de adunarea generala. Comisia de cenzori isi poate elabora un
regulament intern de functionare.
Art.
272 In realizarea competentei sale cenzorul sau, dupa
caz, comisia de cenzori:
a) verifica
modul in care este administrat patrimoniul asociatiei;
b) intocmeste
rapoarte si le prezinta adunarii generale;
c) poate
participa la sedintele consiliului director, fara drept de vot;
d) indeplineste
orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea
generala.
Sectiunea
a 2-a
Organizarea si functionarea fundatiei
Art.
28 Organele fundatiei sunt:
a) consiliul
director;
b) cenzorul
sau, dupa caz, comisia de cenzori.
Art.
29 (1) Consiliul director al fundatiei este organul
de conducere si de administrare al acesteia.
(2) Consiliul
director asigura realizarea scopului si obiectivelor fundatiei,
exercitand urmatoarele atributii:
a) stabilirea
strategiei generale si a programelor fundatiei;
b) aprobarea
bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea
si revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de
cenzori;
d) infiintarea
de filiale;
e) incheierea
de acte juridice, in numele si pe seama fundatiei;
f) executarea
bugetului de venituri si cheltuieli;
g) aprobarea
organigramei si a strategiei de personal ale fundatiei;
h) modificarea
statutului fundatiei;
i) indeplinirea
oricaror alte atributii prevazute in lege sau in statut.
(3) Regulile
generale privind organizarea si functionarea consiliului director se
stabilesc prin statut. Consiliul director isi poate elabora un
regulament intern de functionare.
(4) Dispozitiile
art. 22 si 24 alin. (4) se aplica in mod corespunzator si in ceea ce
priveste membrii consiliului director. Deciziile contrare legii,
actului constitutiv sau statutului fundatiei pot fi atacate in
justitie, in conditiile prevazute la art. 23, de fondator sau de
oricare dintre membrii consiliului director care a lipsit sau a votat
impotriva si a cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal de
sedinta.
(5) Schimbarea
scopului fundatiei se face numai de catre fondator sau de majoritatea
fondatorilor in viata. Daca nici unul dintre fondatori nu mai este in
viata, schimbarea scopului fundatiei se face numai cu intrunirea
votului a patru cincimi din numarul membrilor consiliului director.
(6) In
toate cazurile, schimbarea scopului fundatiei se poate face numai
daca acesta a fost realizat in totalitate sau in parte ori daca
acesta nu mai poate fi indeplinit.
(7) Prevederile
art. 26 se aplica in mod corespunzator in privinta atributiilor
prevazute la alin. (2) lit. e) si i).
Art.
30 (1) Consiliul director se compune din cel putin 3
membri desemnati de fondator sau, dupa caz, de fondatori, la momentul
constituirii fundatiei.
(2) In
cazul in care, pe parcursul functionarii fundatiei, componenta
consiliului director nu se poate modifica in conditiile stabilite de
statut, instanta prevazuta la art. 17 va desemna, pe cale de
ordonanta presedintiala, la cererea oricarei persoane interesate,
persoanele care vor intra in componenta consiliului director.
Art.
31 (1) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un
numar impar de membri.
(2) Dispozitiile
art. 27 se aplica in mod corespunzator.
Art.
32 In cazul in care actul constitutiv nu cuprinde componenta
nominala a celor dintai organe ale fundatiei, ci numai regulile
stabilite de fondatori pentru desemnarea membrilor acestora si daca
nici unul dintre fondatori nu mai este in viata la data constituirii
fundatiei, dispozitiile art. 30 alin. (2) se aplica in mod
corespunzator.
CAPITOLUL
IV @
Modificarea actului constitutiv si a
statutului asociatiei sau fundatiei. Fuziunea si divizarea
Art.
33 (1) Modificarea actului constitutiv sau a
statutului asociatiei se face prin inscrierea modificarii in
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in
a carei circumscriptie isi are sediul asociatia, cu aplicarea
corespunzatoare a prevederilor art. 8-12. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) Cererea
de inscriere a modificarii va fi insotita de hotararea adunarii
generale, iar in cazul modificarii sediului, de hotararea consiliului
director.
(3) Despre
schimbarea sediului se va face mentiune, daca este cazul, atat in
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei
vechiului sediu, cat si in cel aflat la grefa judecatoriei noului
sediu. In acest scop, o copie a incheierii prin care s-a dispus
schimbarea sediului va fi comunicata din oficiu judecatoriei in
circumscriptia careia asociatia urmeaza sa-si aiba noul sediu.
Art.
34 Dispozitiile art. 33 se aplica in mod corespunzator in cazul
modificarii actului constitutiv sau a statutului fundatiei.
Art.
341 (1) Fuziunea se face prin absorbtia
unei asociatii de catre o alta asociatie sau prin contopirea a doua
ori mai multe asociatii pentru a alcatui o asociatie noua.
(2) Divizarea
se face prin impartirea intregului patrimoniu al unei asociatii care
isi inceteaza existenta intre doua sau mai multe asociatii existente
ori care iau astfel fiinta.
(3) Dispozitiile
alin. (1) si (2) se aplica si in cazul fuziunii sau divizarii unei
fundatii.
Art.
342 (1) In cazul asociatiilor, decizia de
fuziune sau de divizare se ia prin hotararea a cel putin doua treimi
din numarul total al membrilor organului de conducere.
(2) In
cazul fundatiilor, dispozitiile art. 29 alin. (5) se aplica in mod
corespunzator.
Art.
343 Abrogat prin punctul 5. din Lege nr. 76/2012
incepand cu 15.02.2013.
___________
@ CAPITOLUL
IV a fost modificat prin punctul 4. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
CAPITOLUL
V
Federatia
Art.
35 (1) Doua sau mai multe asociatii sau fundatii se
pot constitui in federatie.
(2) Federatiile
dobandesc personalitate juridica proprie si functioneaza in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta pentru asociatiile fara
scop patrimonial, conditii care li se aplica in mod corespunzator, cu
exceptiile stabilite in prezentul capitol.
(3) Cererea
de inscriere se solutioneaza de tribunalul in circumscriptia caruia
federatia urmeaza sa isi aiba sediul.
Art.
36 (1) Federatia devine persoana juridica din
momentul inscrierii sale in Registrul federatiilor aflat la grefa
tribunalului prevazut la art. 35 alin. (3).
(2) Asociatiile
sau fundatiile care constituie o federatie isi pastreaza propria
personalitate juridica, inclusiv propriul patrimoniu.
Art.
37 (1) In cazul dizolvarii federatiilor, daca nu se
prevede altfel in lege sau in statut, bunurile ramase in urma
lichidarii se transmit, in cote egale, catre persoanele juridice
constituente.
(2) Dispozitiile
alin. (1) se aplica prin asemanare si in cazul retragerii din
federatie a unei asociatii sau fundatii.
(3) Retragerea
din federatie se poate face numai in urma aprobarii de catre cenzori
sau experti independenti a unui raport cu privire la exercitiul
financiar.
CAPITOLUL
VI
Obtinerea statutului de utilitate publica a
asociatiilor, fundatiilor si federatiilor
Art.
38 (1) O asociatie, fundatie sau federatie poate fi
recunoscuta de Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica daca
sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) activitatea
acesteia se desfasoara in interes general sau al unor colectivitati,
dupa caz;
b) functioneaza
de cel putin 3 ani si a realizat o parte din obiectivele stabilite,
facand dovada unei activitati neintrerupte prin actiuni
semnificative;
c) prezinta
un raport de activitate din care sa rezulte desfasurarea unei
activitati anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori
proiecte specifice scopului sau, insotit de situatiile financiare
anuale si de bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani
anteriori datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului de
utilitate publica;
d) detine
un patrimoniu, logistica, membri si personal angajat, corespunzator
indeplinirii scopului propus;
e) face
dovada existentei unor contracte de colaborare si parteneriate cu
institutii publice sau asociatii ori fundatii din tara si din
strainatate;
f) face
dovada obtinerii unor rezultate semnificative in ceea ce priveste
scopul propus sau prezinta scrisori de recomandare din partea unor
autoritati competente din tara sau din strainatate, care recomanda
continuarea activitatii.
(2) Abrogat
prin punctul 3. din Lege nr. 145/2012 incepand cu 29.07.2012.
Art.
381 In sensul prezentei ordonante, prin utilitate
publica se intelege orice activitate care se desfasoara in domenii de
interes public general sau al unor colectivitati.
Art.
39 (1) Recunoasterea unei asociatii sau fundatii ca
fiind de utilitate publica se face prin hotarare a Guvernului. In
acest scop, asociatia sau fundatia interesata adreseaza o cerere
Secretariatului General al Guvernului, care o inainteaza, in termen
de 15 zile, organului de specialitate al administratiei publice
centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea.
(11) Cererea
prevazuta la alin. (1) va fi insotita, pe langa dovada indeplinirii
conditiilor prevazute la art. 38 alin. (1), de urmatoarele documente:
a) copii
de pe actul constitutiv si de pe statutul asociatiei sau fundatiei;
b) copie
de pe dovada dobandirii personalitatii juridice;
c) dovada
privind bonitatea asociatiei sau fundatiei, emisa de banca la care
are deschis contul;
d) copie
de pe dovada privind situatia juridica a sediului asociatiei sau
fundatiei;
e) numele
si adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea si sediul
persoanelor juridice, cu care asociatia sau fundatia colaboreaza in
mod frecvent in vederea realizarii obiectului sau de activitate
pentru care aceasta solicita recunoasterea statutului de utilitate
publica.
f) situatiile
financiare anuale si bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3
ani de activitate;
g) lista
persoanelor angajate si copii de pe contractele de munca ale
angajatilor;
h) copii
de pe conventiile de colaborare, calificari, scrisori de recomandare
si altele asemenea.
(2) Conflictele
de competenta aparute intre autoritatile publice prevazute la alin.
(1) privind inregistrarea cererii se solutioneaza, la sesizarea
oricareia dintre parti, de catre Secretariatul General al Guvernului,
in termen de 5 zile de la data inregistrarii sesizarii.
(3) In
vederea stabilirii autoritatii prevazute la alin. (1), persoanele
interesate sunt obligate sa puna la dispozitie Secretariatului
General al Guvernului toate informatiile necesare rezolvarii cererii.
Art.
40 (1) Autoritatea administrativa competenta este
obligata ca, in termen de 60 de zile, sa examineze cererea si
indeplinirea conditiilor prevazute de lege. In cazul in care constata
indeplinirea acestor conditii, autoritatea administrativa competenta
va propune Guvernului Romaniei recunoasterea. In caz contrar aceasta
va transmite persoanelor juridice solicitante un raspuns motivat, in
termen de 30 de zile de la data luarii deciziei.
(2) In
cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevazute la alin.
(1), precum si a tuturor documentelor necesare luarii deciziei,
Guvernul Romaniei decide asupra propunerii de recunoastere. Daca
propunerea se respinge, solutia va fi comunicata asociatiei sau
fundatiei de catre autoritatea administrativa la care s-a inregistrat
cererea de recunoastere, in termen de 120 de zile de la data
depunerii cererii si a documentelor necesare luarii deciziei.
Art.
41 Recunoasterea utilitatii publice confera asociatiei sau
fundatiei urmatoarele drepturi si obligatii:
a) dreptul
de a i se atribui in folosinta gratuita bunurile proprietate publica;
b) Abrogata
prin punctul 31. din Lege nr. 246/2005 incepand cu 28.07.2005.
c) dreptul
de a mentiona in toate documentele pe care le intocmeste ca asociatia
sau fundatia este recunoscuta ca fiind de utilitate publica;
d) obligatia
de a mentine cel putin nivelul activitatii si performantele care au
determinat recunoasterea;
e) obligatia
de a comunica autoritatii administrative competente orice modificari
ale actului constitutiv si ale statutului, precum si rapoartele de
activitate si situatiile financiare anuale; autoritatea
administrativa are obligatia sa asigure consultarea acestor documente
de catre orice persoana interesata;
f) obligatia
de a publica, in extras, in termen de 3 luni de la incheierea anului
calendaristic, rapoartele de activitate si situatiile financiare
anuale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si in
Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Modelul extrasului situatiilor financiare se aproba prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(2) Recunoasterea
utilitatii publice incumba asociatiei sau fundatiei urmatoarele
obligatii:
a) obligatia
de a mentine cel putin nivelul activitatii si performantele care au
determinat recunoasterea;
b) obligatia
de a comunica autoritatii administrative competente orice modificari
ale actului constitutiv si ale statutului, precum si rapoartele de
activitate si situatiile financiare anuale; autoritatea
administrativa are obligatia sa asigure consultarea acestor documente
de catre orice persoana interesata;
c) obligatia
de a publica, in extras, in termen de 3 luni de la incheierea anului
calendaristic, rapoartele de activitate si situatiile financiare
anuale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si in
Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Modelul extrasului situatiilor financiare se aproba prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Art.
42 (1) Recunoasterea utilitatii publice se face pe
durata nedeterminata.
(2) In
cazul in care asociatia sau fundatia nu mai indeplineste una ori mai
multe dintre conditiile prevazute la art. 38 care au stat la baza
recunoasterii utilitatii publice, Guvernul va retrage, prin hotarare,
statutul de recunoastere a utilitatii publice, la propunerea
autoritatii administrative competente sau a Ministerului Justitiei.
(3) Retragerea
va interveni si in situatia neindeplinirii obligatiilor prevazute la
art. 41 alin. (2).
(4) Imprejurarile
prevazute la alin. (2) si (3) pot fi sesizate autoritatii
administrative competente, Ministerului Justitiei sau Guvernului de
catre orice persoana fizica sau persoana juridica interesata.
Art.
43 (1) In evidentele contabile ale asociatiei sau
fundatiei se vor inregistra separat bunurile achizitionate sau
edificate din bani publici. In cazul dizolvarii asociatiei sau
fundatiei recunoscute ca fiind de utilitate publica, bunurile
provenite din resurse bugetare si ramase in urma lichidarii se vor
repartiza, prin hotarare a Guvernului, catre alte asociatii ori
fundatii cu scop similar sau catre institutii publice cu acelasi
obiect de activitate.
(2) In
cazul dizolvarii, celelalte bunuri ramase in patrimoniul asociatiei
sau fundatiei vor fi repartizate conform dispozitiilor art. 60.
Art.
44 Litigiile referitoare la recunoasterea utilitatii publice a
asociatiilor si fundatiilor se solutioneaza potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Art.
45 (1) Dispozitiile prezentului capitol referitoare
la conditiile recunoasterii statutului de utilitate publica, precum
si la drepturile si obligatiile asociatiilor sau fundatiilor
recunoscute ca fiind de utilitate publica se aplica in mod
corespunzator si federatiilor.
(2) O
federatie poate fi recunoscuta de Guvernul Romaniei ca fiind de
utilitate publica daca cel putin doua treimi din numarul asociatiilor
si fundatiilor care o alcatuiesc sunt recunoscute ca fiind de
utilitate publica.
CAPITOLUL
VII
Veniturile
Art.
46 (1) Veniturile asociatiilor sau federatiilor
provin din:
a) cotizatiile
membrilor;
b) dobanzile
si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in
conditii legale;
c) dividendele
societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, infiintate de asociatii sau
de federatii; @
___________
@ Litera
c) a fost modificata prin alineatul din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
d) venituri
realizate din activitati economice directe;
e) donatii,
sponsorizari sau legate;
f) resurse
obtinute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale;
g) alte
venituri prevazute de lege.
(2) Veniturile
fundatiilor sunt cele prevazute la alin. (1) lit. b)-g).
Art.
47 Asociatiile, fundatiile si federatiile pot infiinta societati
reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare. Dividendele obtinute de asociatii, fundatii
si federatii din activitatile acestor societati reglementate de Legea
nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
daca nu se reinvestesc in aceleasi societati reglementate de Legea
nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
se folosesc in mod obligatoriu pentru realizarea scopului asociatiei,
fundatiei sau federatiei. @
___________
@ Alineatul
a fost modificat prin alineatul din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
48 Asociatiile, fundatiile si federatiile pot desfasura orice
alte activitati economice directe daca acestea au caracter accesoriu
si sunt in stransa legatura cu scopul principal al persoanei
juridice.
CAPITOLUL
VIII
Relatiile cu autoritatile publice
Art.
49 (1) Autoritatile administratiei publice locale
vor sprijini persoanele juridice constituite in temeiul prezentei
ordonante prin:
a) punerea
la dispozitia acestora, in functie de posibilitati, a unor spatii
pentru sedii, in conditiile legii;
b) atribuirea,
in functie de posibilitati, a unor terenuri in scopul ridicarii de
constructii necesare desfasurarii activitatii lor.
(2) Autoritatile
administratiei publice locale intocmesc liste de prioritate pentru
atribuirea imobilelor prevazute la alin. (1). Listele de prioritate
se realizeaza pe baza unor proceduri de evaluare cuprinzand in mod
explicit criteriile folosite. Autoritatile au obligatia de a face
publice aceste proceduri inainte de utilizarea lor.
Art.
50 Autoritatile publice sunt obligate sa puna la dispozitia
asociatiilor, fundatiilor si federatiilor informatiile de interes
public, in conditiile legii.
Art.
51 (1) In cadrul Camerelor Parlamentului,
Administratiei Prezidentiale, aparatului de lucru al Guvernului,
institutiei Avocatul Poporului, autoritatilor administrative
autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si autoritatilor administratiei
publice locale functioneaza structuri pentru relatia cu mediul
asociativ. Acolo unde asemenea structuri lipsesc, ele se vor
constitui.
(2) Autoritatile
publice mentionate la alin. (1) se vor consulta cu reprezentantii
asociatiilor si fundatiilor care isi desfasoara activitatea in sfera
lor de competenta, in vederea stabilirii unor programe sau activitati
comune.
Art.
52 (1) Dupa constituirea lor, asociatiile,
fundatiile si federatiile interesate vor solicita autoritatilor
administrative autonome, ministerelor, celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si autoritatilor
administratiei publice locale sa fie luate in evidenta acestora, in
functie de domeniul in care activeaza.
(2) Autoritatile
publice prevazute la alin. (1) sunt obligate sa tina evidenta
asociatiilor si fundatiilor care li s-au adresat in acest scop.
(3) Conflictele
de competenta aparute intre autoritatile publice prevazute la alin.
(1) privind luarea in evidenta se solutioneaza, la cererea oricareia
dintre parti, de catre Secretariatul General al Guvernului in termen
de 5 zile de la data sesizarii. Dispozitiile art. 39 alin. (3) se
aplica in mod corespunzator.
(4) In
toate cazurile, Ministerul Justitiei va comunica, spre informare,
autoritatilor publice competente prevazute la alin. (1) copii de pe
hotararile judecatoresti ramase definitive, precum si de pe
inscrisurile doveditoare, in termen de 5 zile de la primirea
documentelor prevazute la art. 74. @
___________
@ Alineatul
(4) a fost modificat prin alineatul din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
53 Litigiile nascute in legatura cu aplicarea dispozitiilor
prezentului capitol se solutioneaza in conformitate cu Legea nr.
554/2004.
CAPITOLUL
IX
Dizolvarea si lichidarea
Sectiunea
1
Dizolvarea
Art.
54 (1) Asociatiile si federatiile se dizolva:
a) de
drept;
b) prin
hotararea judecatoriei sau a tribunalului, dupa caz;
c) prin
hotararea adunarii generale.
(2) Fundatiile
se dizolva:
a) de
drept;
b) prin
hotararea judecatoriei.
Art.
55 (1) Asociatia se dizolva de drept prin:
a) implinirea
duratei pentru care a fost constituita;
b) realizarea
sau, dupa caz, imposibilitatea realizarii scopului pentru care a fost
constituita, daca in termen de 3 luni de la constatarea unui astfel
de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;
c) imposibilitatea
constituirii adunarii generale sau a consiliului director in
conformitate cu statutul asociatiei, daca aceasta situatie dureaza
mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, adunarea
generala sau, dupa caz, consiliul director trebuia sa se constituie;
d) reducerea
numarului de asociati sub limita fixata de lege, daca acesta nu a
fost complinit timp de 3 luni.
(2) Constatarea
dizolvarii se realizeaza prin hotararea judecatoriei in a carei
circumscriptie se afla sediul asociatiei, la cererea oricarei
persoane interesate.
Art.
56 (1) Asociatia se dizolva, prin hotarare
judecatoreasca, la cererea oricarei persoane interesate:
a) cand
scopul sau activitatea asociatiei a devenit ilicita sau contrara
ordinii publice;
b) cand
realizarea scopului este urmarita prin mijloace ilicite sau contrare
ordinii publice;
c) cand
asociatia urmareste un alt scop decat cel pentru care s-a constituit;
d) cand
asociatia a devenit insolvabila;
e) in
cazul prevazut la art. 14.
(2) Instanta
competenta sa hotarasca dizolvarea este judecatoria in circumscriptia
careia asociatia isi are sediul.
Art.
57 Asociatia se poate dizolva si prin hotararea adunarii
generale. In termen de 15 zile de la data sedintei de dizolvare,
hotararea adunarii generale se depune la judecatoria in a carei
circumscriptie isi are sediul, pentru a fi inscrisa in Registrul
asociatiilor si fundatiilor. @
___________
@ Alineatul
a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
58 Fundatia se dizolva de drept in cazurile prevazute la art. 55
alin. (1) lit. a) si b), precum si in situatia imposibilitatii
constituirii consiliului director in conformitate cu statutul
fundatiei, daca aceasta situatie dureaza mai mult de un an de la data
la care, potrivit statutului, consiliul director trebuia constituit.
Dispozitiile art. 55 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Art.
59 Dizolvarea fundatiei prin hotarare judecatoreasca se face in
conditiile art. 56, care se aplica in mod corespunzator, precum si in
cazul nerespectarii dispozitiilor art. 15 alin. (3).
Art.
60 (1) In cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei,
bunurile ramase in urma lichidarii nu se pot transmite catre persoane
fizice.
(2) Aceste
bunuri pot fi transmise catre persoane juridice de drept privat sau
de drept public cu scop identic sau asemanator, printr-o procedura
stabilita in statutul asociatiei sau al fundatiei.
(3) Daca
in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii lichidatorii nu au
reusit sa transmita bunurile in conditiile alin. (2), precum si in
cazul in care statutul asociatiei sau al fundatiei nu prevede o
procedura de transmitere a bunurilor ori daca prevederea este
contrara legii sau ordinii publice, bunurile ramase dupa lichidare
vor fi atribuite de instanta competenta unei persoane juridice cu
scop identic sau asemanator.
(4) In
cazul in care asociatia sau fundatia a fost dizolvata pentru motivele
prevazute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile ramase dupa
lichidare vor fi preluate de catre stat, prin Ministerul Finantelor,
sau, dupa caz, de comuna sau orasul in a carui raza teritoriala
asociatia sau fundatia isi avea sediul, daca aceasta din urma era de
interes local.
(5) Data
transmiterii bunurilor este cea a intocmirii procesului-verbal de
predare-preluare, daca prin acesta nu s-a stabilit o data ulterioara.
Sectiunea
a 2-a
Lichidarea
Art.
61 (1) In cazurile de dizolvare prevazute de art.
55, 56, 58 si 59, lichidatorii vor fi numiti prin insasi hotararea
judecatoreasca.
(2) In
cazul dizolvarii prevazute de art. 57, lichidatorii vor fi numiti de
catre adunarea generala, sub sanctiunea lipsirii de efecte juridice a
hotararii de dizolvare.
(3) In
toate cazurile, mandatul consiliului director inceteaza o data cu
numirea lichidatorilor.
(4) Lichidatorii
vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice, autorizate in
conditiile legii.
Art.
62 (1) Imediat dupa intrarea lor in functie,
lichidatorii vor face inventarul si vor incheia un bilant care sa
constate situatia exacta a activului si pasivului asociatiei sau ale
fundatiei.
(2) Lichidatorii
sunt obligati sa primeasca si sa pastreze registrele si orice alte
acte ale asociatiei sau fundatiei. De asemenea, ei vor tine un
registru cu toate operatiunile lichidarii in ordinea datei acestora.
(3) Lichidatorii
isi indeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
Art.
63 (1) Lichidatorii sunt obligati sa continue
operatiunile juridice in curs, sa incaseze creantele, sa plateasca
creditorii si, daca numerarul este insuficient, sa transforme si
restul activului in bani, procedand la vanzarea prin licitatie
publica a bunurilor mobile si imobile.
(2) Lichidatorii
pot realiza numai acele operatiuni noi care sunt necesare finalizarii
celor aflate in curs.
Art.
64 (1) Suma cuvenita creditorului cunoscut care
refuza sa primeasca plata creantei sale se va consemna in contul sau.
(2) Daca
plata creantei nu se poate face imediat sau atunci cand creanta este
contestata, lichidarea nu se va declara terminata inainte de a se
garanta creditorii.
Art.
65 In orice caz, lichidatorii nu pot incheia operatiunile si nu
pot remite celor in drept contul gestiunii decat dupa expirarea unui
termen de 6 luni de la publicarea dizolvarii asociatiei sau
fundatiei.
Art.
66 Lichidatorii raspund solidar pentru daunele cauzate
creditorilor din culpa lor.
Art.
67 Atat fata de asociatie sau fundatie, cat si fata de asociati
sau, dupa caz, fondatori, lichidatorii sunt supusi regulilor
mandatului.
Art.
68 (1) Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii sunt
obligati ca in termen de doua luni sa depuna bilantul, registrul
jurnal si un memorandum, declarand operatiunile de lichidare la
Registrul asociatiilor si fundatiilor al judecatoriei in a carei
circumscriptie isi are sediul asociatia sau fundatia. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) Lichidatorii
sunt obligati sa indeplineasca toate procedurile pentru publicarea
lichidarii si radierea asociatiei sau fundatiei din Registrul
asociatiilor si fundatiilor.
(3) Publicarea
lichidarii se face prin afisarea la usa instantei in a carei
circumscriptie isi are sediul persoana juridica, in termen de doua
luni de la terminarea lichidarii. @
___________
@ Alineatul
(3) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
69 Daca in termen de 30 de zile libere de la depunerea
bilantului nu se inregistreaza nici o contestatie, bilantul se
considera definitiv aprobat si lichidatorii, cu autorizarea
judecatoriei, vor remite celor in drept bunurile si sumele ramase de
la lichidare, impreuna cu toate registrele si actele asociatiei sau
fundatiei si ale lichidarii. Numai dupa aceasta lichidatorii vor fi
considerati descarcati si li se va elibera, in acest scop, un act
constatator.
Art.
70 (1) Contestatiile la bilantul lichidatorilor se
pot formula de orice persoana interesata la judecatoria in a carei
circumscriptie se afla sediul persoanei juridice lichidate. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) Toate
contestatiile se solutioneaza printr-o singura hotarare. Sentinta
pronuntata de judecatorie este executorie si este supusa numai
apelului. @
___________
@ Alineatul
(2) a fost modificat prin punctul 6. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(3) Dupa
terminarea lichidarii, lichidatorii trebuie sa ceara radierea
asociatiei sau fundatiei din Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Art.
71 (1) Asociatia sau fundatia inceteaza a fiinta la
data radierii din Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(2) Radierea
se face in baza actului constatator eliberat lichidatorilor, in
conditiile prevazute la art. 69, prin care se atesta descarcarea
acestora de obligatiile asumate.
Art.
72 Dispozitiile prezentului capitol referitoare la dizolvarea si
lichidarea asociatiilor si fundatiilor se aplica, in mod
corespunzator, si in privinta dizolvarii si lichidarii federatiilor.
Instanta competenta este tribunalul in a carui circumscriptie se afla
sediul federatiei supuse dizolvarii si lichidarii. @
___________
@ Alineatul
a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
CAPITOLUL
X
Registrul national al persoanelor juridice fara scop
patrimonial
Art.
73 (1) Se constituie Registrul national al
persoanelor juridice fara scop patrimonial - asociatii, fundatii si
federatii -, denumit in continuare Registrul national, in scopul
evidentei centralizate a acestora.
(2) Registrul
national se tine de Ministerul Justitiei prin directia de
specialitate.
Art.
74 (1) In scopul constituirii si functionarii
Registrului national, instantele judecatoresti sunt obligate ca, din
oficiu, sa comunice Ministerului Justitiei copii de pe hotararile
judecatoresti ramase definitive privind constituirea, modificarea si
incetarea oricarei asociatii, fundatii sau federatii, precum si de pe
inscrisurile doveditoare, in termen de 3 zile de la data ramanerii
definitive a fiecarei hotarari judecatoresti. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin alineatul din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) Asociatiile
si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica sunt obligate
sa comunice Ministerului Justitiei, in extras, copii de pe rapoartele
de activitate si situatiile financiare anuale, insotite de dovada
eliberata de Regia Autonoma “Monitorul Oficial” ca s-a
solicitat publicarea acestora si in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a.
Art.
75 (1) Registrul national al persoanelor juridice
fara scop patrimonial este public.
(2) Ministerul
Justitiei este obligat sa elibereze, pe cheltuiala persoanei
solicitante, copii certificate de pe inregistrarile efectuate in
Registrul national si de pe inscrisurile doveditoare.
(3) Inscrisurile
prevazute la alin. (2) pot fi cerute si eliberate si prin
corespondenta.
(4) Datele
din Registrul national pot fi redate si arhivate si sub forma de
inregistrari pe microfilme si pe suporturi accesibile echipamentelor
de prelucrare automata a datelor.
CAPITOLUL
XI
Dispozitii privind persoanele juridice straine fara
scop patrimonial
Art.
76 (1) Persoanele juridice straine fara scop
patrimonial pot fi recunoscute in Romania, sub conditia
reciprocitatii, pe baza aprobarii prealabile a Guvernului, prin
inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor de la grefa
Tribunalului Bucuresti, daca sunt valabil constituite in statul a
carui nationalitate o au, iar scopurile lor statutare nu contravin
ordinii publice din Romania.
(2) In
acest scop, reprezentantii persoanelor juridice straine trebuie sa
ataseze la cererea de inscriere urmatoarele documente, in copii
autentificate si traduceri legalizate:
a) actul
de constituire in statul a carui nationalitate o au persoanele
juridice straine;
b) statutul
(in masura in care exista ca act de sine statator);
c) hotararea
organului de conducere a acelei persoane juridice, prin care se
solicita recunoasterea in Romania;
d) statutul
viitoarei reprezentante in Romania a acelei persoane juridice,
cuprinzand prevederi referitoare la sediu, la capacitatea juridica si
la persoanele care reprezinta persoana juridica straina;
e) hotararea
Guvernului Romaniei de aprobare a cererii de recunoastere in Romania
a persoanei juridice solicitante.
(3) Dispozitiile
art. 8-12 si ale art. 81 se aplica in mod corespunzator.
Art.
77 (1) Asociatiile si fundatiile constituite ca
persoane juridice romane de catre persoane fizice sau juridice
straine pot dobandi pe intreaga durata de functionare dreptul de
proprietate si orice alte drepturi reale asupra terenurilor necesare
pentru realizarea scopului pentru care au fost constituite.
(2) In
cazul dizolvarii si lichidarii asociatiilor si fundatiilor prevazute
la alin. (1), lichidatorii au obligatia instrainarii terenurilor, in
termen de cel mult un an, numai catre persoane care au capacitatea
juridica de a dobandi astfel de bunuri. Termenul de un an se
calculeaza de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti
prin care se constata ori se dispune dizolvarea sau, dupa caz, de la
data hotararii de dizolvare voluntara. @
___________
@ Alineatul
(2) a fost modificat prin punctul 7. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(3) In
cazul nerespectarii termenului de un an pentru instrainarea
terenurilor prevazute la alin. (2), instanta competenta va dispune
vanzarea acestora prin licitatie publica.
(4) In
toate cazurile, bunurile ramase dupa lichidare, inclusiv terenurile
neinstrainate in conditiile alin. (2) si (3) se atribuie cu
respectarea dispozitiilor art. 60.
CAPITOLUL
XII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art.
78 Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 3 luni de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art.
79 In termenul prevazut la art. 78 Ministerul Justitiei:
a) va
elabora si va adopta Regulamentul privind organizarea Registrului
asociatiilor si fundatiilor, Registrului federatiilor, precum si a
Registrului national al persoanelor juridice fara scop patrimonial,
care va cuprinde si prevederi privind accesul la acest registru al
persoanelor juridice de drept public, al persoanelor juridice de
drept privat, precum si al persoanelor fizice;
b) va
stabili forma si continutul certificatelor de inscriere prevazute la
art. 12 alin. (1) si la art. 17 alin. (3), precum si conditiile de
eliberare a dovezii mentionate la art. 7 alin. (2) lit. d).
Art.
80 Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu
dispozitiile Codului civil. @
___________
@ Art.
80 a fost modificat prin punctul 8. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
Art.
81 In privinta asociatiilor si fundatiilor care au calitatea de
persoane juridice straine sunt si raman aplicabile dispozitiile art.
43 si urmatoarele din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat.
Art.
82 Cererile de autorizare a infiintarii asociatiilor,
fundatiilor, federatiilor sau uniunilor de persoane, aflate in curs
de solutionare pe rolul instantelor de judecata legal investite la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, vor continua sa fie
solutionate de acele instante.
Art.
83 (1) Asociatiile si fundatiile constituite, pana
la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, in conditiile
Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii)
isi pastreaza personalitatea juridica legal dobandita. Acestor
asociatii si fundatii li se aplica, de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, regimul juridic prevazut de aceasta.
(2) Uniunile,
federatiile sau gruparile de persoane juridice, astfel cum sunt
reglementate de Legea nr. 21/1924, isi pastreaza personalitatea
juridica si, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, li
se va aplica regimul juridic al federatiilor prevazut de aceasta din
urma.
Art.
84 (1) In termen de 3 luni de la intrarea in vigoare
a prezentei ordonante registrele persoanelor juridice, aflate la
grefa tribunalelor in circumscriptiile carora functioneaza persoanele
juridice de drept privat prevazute de Legea nr. 21/1924 vor fi
transmise judecatoriilor in ale caror circumscriptii acestea isi au
sediul. @
___________
@ Alineatul
(1) a fost modificat prin punctul 9. din Lege nr. 76/2012 incepand cu
15.02.2013.
(2) In
acelasi termen, registrele uniunilor si federatiilor, aflate la grefa
curtilor de apel in circumscriptiile carora functioneaza uniunile si
federatiile prevazute de Legea nr. 21/1924, vor fi transmise
tribunalelor in circumscriptiile carora acestea isi au sediul.
(3) In
vederea constituirii Registrului national prevazut la art. 73, in
termenul mentionat la alin. (1), instantele judecatoresti sunt
obligate sa transmita Ministerului Justitiei copii de pe registrele
asociatiilor si fundatiilor, precum si de pe registrele uniunilor si
federatiilor, aflate la grefa acestora.
Art.
85 Persoanele juridice de utilitate publica - asociatii,
fundatii sau alte organizatii de acest fel - infiintate prin legi,
ordonante, decrete-lege, hotarari ale Guvernului sau prin orice alte
acte de drept public nu intra sub incidenta prevederilor prezentei
ordonante, ci raman supuse reglementarilor speciale care stau la baza
infiintarii si functionarii lor.
Art.
86 Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga
Legea nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii),
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 6
februarie 1924, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ministerul
Justitiei
ORDINUL
NR. 1417/08.06.2006
privind
accesul la Registrul national al persoanelor juridice fara scop
patrimonial
________________
Publicat
in Monitorul Oficial, Partea I nr. 578 din 04/07/2006
Avand
in vedere dispozitiile art. 75 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in
conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) din Hotararea Guvernului
nr. 83/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului
Justitiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul
justitiei emite urmatorul ordin:
Art.
1 (1) Registrul national al persoanelor juridice
fara scop patrimonial, denumit in continuare Registru national, este
public.
(2) Orice
persoana are acces, fara a fi tinuta sa justifice existenta unui
interes, la toate datele cuprinse in Registrul national.
Art.
2 (1) Datele cuprinse in Registrul national se
publica pe pagina de Internet a Ministerului Justitiei in momentul in
care sunt intrunite conditiile tehnice necesare.
(2) Sistemul
informatic va permite ca inregistrarile sa poata fi gasite si
sistematizate, avand drept criteriu oricare dintre campurile din
Registrul national, punand la dispozitie posibilitati de cautare cu
ajutorul unor expresii logice.
(3) Consultarea
datelor cuprinse in Registrul national, disponibile pe pagina de
Internet a Ministerului Justitiei, este gratuita.
Art.
3 (1) Directia de specialitate are obligatia sa
comunice date de pe inregistrarile efectuate in Registrul national
sau sa elibereze, la cerere:
a) copii
certificate sau necertificate de pe inregistrarile efectuate in
Registrul national;
b) copii
certificate sau necertificate de pe inscrisurile doveditoare ale
inregistrarilor;
c) copii
certificate sau necertificate de pe extrasele rapoartelor de
activitate si ale bilanturilor anuale transmise de asociatiile,
fundatiile si federatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica;
d) dovada
privind disponibilitatea denumirii unei asociatii, fundatii sau
federatii.
(2) Copiile
eliberate trebuie sa fie lizibile si sa infatiseze in mod exact
datele solicitate.
Art.
4 Nu pot fi comunicate raspunsuri care sa implice evaluari ale
datelor cuprinse in Registrul national sau interpretari in legatura
cu inexistenta unor date.
Art.
5 Cererea se adreseaza directiei de specialitate si poate fi
depusa personal la sediul Ministerului Justitiei sau transmisa prin
corespondenta ori e-mail.
Art.
6 (1) Cererile se solutioneaza in termen de cel mult
30 de zile de la data inregistrarii, cu exceptia cererii de eliberare
a dovezii privind disponibilitatea denumirii unei asociatii, fundatii
sau federatii, care se solutioneaza in termen de 3 zile de la data
inregistrarii.
(2) In
mod exceptional, in situatiile in care imprejurari obiective
determina depasirea termenului de raspuns, Ministerul Justitiei va
comunica de indata solicitantului intarzierea si cauzele acesteia,
luand in acelasi timp toate masurile rezonabile pentru ca intarzierea
transmiterii raspunsului sa fie cat mai redusa.
Art.
7 Comunicarea de date de pe inregistrarile existente in
Registrul national este gratuita.
Art.
8 (1) Eliberarea de copii certificate de pe
inregistrarile efectuate in Registrul national, de pe inscrisurile
doveditoare si de pe extrasele rapoartelor de activitate si ale
bilanturilor anuale transmise de asociatiile, fundatiile si
federatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica, precum si
eliberarea dovezii privind disponibilitatea denumirii unei asociatii,
fundatii sau federatii se fac cu plata tarifelor prevazute in
prezentul ordin.
(2) Tariful
se datoreaza anticipat. Odata cu depunerea cererii solicitantul va
face dovada ca a achitat tariful.
Art.
9 Tarifele se achita in numerar sau prin virament in contul
bugetului de stat nr. 20360150 "Alte venituri", astfel:
- de
catre persoanele fizice, la orice unitate a Trezoreriei Statului,
indiferent de domiciliu;
- de
catre persoanele juridice, la unitatea Trezoreriei Statului in a
carei raza teritoriala isi au sediul fiscal.
Art.
10 (1) Pentru eliberarea inscrisurilor prevazute la
art. 3 alin. (1) se stabilesc urmatoarele tarife:
a) eliberarea
unei copii certificate cu privire la una dintre mentiunile din
Registrul national - 1,5 lei;
b) eliberarea
unei copii certificate de pe unul dintre inscrisurile doveditoare -
2,5 lei;
c) eliberarea
unei copii certificate de pe extrasul raportului de activitate ori al
bilantului anual al asociatiilor, fundatiilor sau federatiilor
recunoscute ca fiind de utilitate publica - 3 lei;
d) eliberarea
dovezii privind disponibilitatea si rezervarea ori prelungirea
rezervarii unei denumiri - 5 lei.
(2) In
cazul in care se solicita o copie certificata cu privire la doua sau
mai multe mentiuni ori de pe doua sau mai multe inscrisuri
doveditoare, extrase de pe rapoartele de activitate sau de pe
bilanturile anuale ori dovada disponibilitatii mai multor denumiri,
cererea se tarifeaza corespunzator numarului de mentiuni ori de
inscrisuri solicitate, respectiv numarului de denumiri verificate.
Art.
11 In cazul in care se solicita eliberarea de copii certificate
cu privire la doua sau mai multe persoane juridice fara scop
patrimonial, sub forma sistematizata dupa oricare dintre criteriile
cuprinse in formularul de inscriere, se va plati tariful de 15 lei
pentru fiecare criteriu in functie de care se solicita
sistematizarea.
Art.
12 (1) Eliberarea de copii necertificate de pe
inregistrarile efectuate in Registrul national, de pe inscrisurile
doveditoare si de pe extrasele rapoartelor de activitate si ale
bilanturilor anuale transmise de asociatiile, fundatiile si
federatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica se face dupa
achitarea de catre persoana solicitanta a contravalorii serviciilor
de copiere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public.
(2) Datele
din Registrul national pot fi comunicate prin redare sau arhivare pe
suport de stocare a informatiilor, solicitantul urmand a suporta
numai contravaloarea suportului de stocare a informatiilor.
Art.
13 Tarifele platite nu se restituie in cazul in care datele
solicitate nu se gasesc in evidenta Registrului national.
Art.
14 Tarifele prevazute in prezentul ordin pot fi actualizate prin
ordin al ministrului justitiei, in functie de rata inflatiei.
Art.
15 Sumele de bani realizate din incasarea tarifelor constituie
venituri la bugetul de stat.
Art.
16 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, si intra in vigoare la data publicarii lui.
Art.
17 La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga
Ordinul ministrului justitiei nr. 1.076/C din 15 mai 2000 privind
aprobarea tarifelor pentru accesul la Registrul national al
persoanelor juridice fara scop patrimonial, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 19 mai 2000, art. 52-57
din Regulamentul privind organizarea Registrului asociatiilor si
fundatiilor, Registrului federatiilor si Registrului national al
persoanelor juridice fara scop patrimonial, aprobat prin Ordinul
ministrului justitiei nr. 954/B/C din 26 aprilie 2000, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 214 din 16 mai 2000,
precum si orice alte dispozitii contrare.
Art.
18 Prezentul ordin va fi dus la indeplinire de Directia pentru
relatii cu publicul si evidenta O.N.G. si Directia exploatarea
tehnologiei informatiei din Ministerul Justitiei.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Agentia
Nationala de Administrare Fiscala
ORDINUL
NR. 830/10.10.2006
privind
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului
nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
______________
Publicat
in Monitorul Oficial, Partea I nr. 872 din 25/10/2006
In
temeiul art. 33 alin. (9) din Hotararea Guvernului Romaniei nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in conformitate
cu prevederile urmatoarelor acte normative:
- Legea
nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public;
- Hotararea
Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile
de interes public;
- Legea
nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia
publica;
- art.
51 si 52 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii
si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art.
1 In cadrul Serviciului de comunicare si relatii publice al
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se dezvolta activitatea de
afaceri publice care presupune si relatia cu asociatiile si
fundatiile.
Art.
2 Serviciul de comunicare si relatii publice are ca atributii
organizarea evidentei asociatiilor si fundatiilor care desfasoara
activitati din domeniul de competenta al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, evaluarea activitatii asociatiilor si
fundatiilor in vederea comunicarii propunerii de recunoastere ca
fiind de utilitate publica Guvernului Romaniei, colaborarea cu
asociatiile si fundatiile pentru realizarea unor activitati sau
programe comune.
Art.
3 Evidenta privind constituirea, modificarea si incetarea
asociatiilor si fundatiilor care desfasoara activitati din domeniul
de competenta al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se
realizeaza pe baza documentatiei transmise de Ministerul Justitiei si
a criteriilor stabilite in normele metodologice cuprinse in anexa la
prezentul ordin.
Art.
4 Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, prevazute
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art.
5 Serviciul de comunicare si relatii publice din cadrul
structurii Purtatorului de cuvant, relatii publice si mass-media a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va aplica prevederile
prezentului ordin.
Art.
6 Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
ANEXA
NORME
METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la
asociatii si fundatii
CAPITOLUL
I
Inregistrarea organizatiilor neguvernamentale
si
gestionarea relatiei cu mediul asociativ
Art.
1 Inregistrarea organizatiilor neguvernamentale, denumite in
continuare ONG, se va face la nivelul Serviciului de comunicare si
relatii publice al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
denumita in continuare ANAF, atat pentru solicitarile adresate in
acest sens la nivel central (ANAF, Autoritatea Nationala a Vamilor,
Garda Financiara, Directia Generala de Administrare a Marilor
Contribuabili), cat si pentru solicitarile adresate la nivel
teritorial (directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti). Structurile subordonate ANAF (Autoritatea
Nationala a Vamilor, Garda Financiara, Directia Generala de
Administrare a Marilor Contribuabili, structurile teritoriale) vor
transmite eventualele cereri de inregistrare ale ONG Serviciului de
comunicare si relatii publice din cadrul ANAF, denumit in continuare
SCRP-ANAF, spre luare in evidenta, evaluare si gestionare a relatiei
cu aceste organizatii.
Art.
2 Se organizeaza la nivelul ANAF Registrul de evidenta ONG in
forma cuprinsa in anexa la prezentele norme metodologice.
Art.
3 Pentru a fi luata in evidenta, o ONG trebuie sa activeze in
domeniul taxelor, impozitelor si contributiilor.
Art.
4 a) Luarea in evidenta a ONG-urilor interesate se
va face pe baza unui dosar care include urmatoarele documente:
- cerere
de luare in evidenta, in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si
completarile ulterioare, semnata de administratorul sau de
reprezentantul legal al solicitantei, in care sa fie mentionate
numele si prenumele persoanei responsabile de comunicarea pe relatia
cu ANAF, precum si datele de contact ale acestei persoane si ale
asociatiei sau fundatiei, in cazul in care adresa postala sau numarul
de telefon/fax al persoanei desemnate pentru gestionarea relatiei cu
ANAF nu este identic cu cel al asociatiei sau fundatiei;
- copii
certificate de pe inregistrarile efectuate in Registrul national si
de pe inscrisurile doveditoare eliberate de Ministerul Justitiei;
- actul
constitutiv al asociatiei sau fundatiei;
- statutul
asociatiei sau fundatiei;
- codul
unic de inregistrare fiscala;
- scrisoare
de intentie;
b) cererea
va fi inregistrata in Registrul general al SCRP-ANAF, iar dosarul va
fi analizat de catre Compartimentul de relatii publice, in conditiile
si pe baza criteriilor prevazute la art. 5.
Art.
5 Criteriile care vor sta la baza analizei dosarului si a
emiterii deciziei de luare in evidenta sunt:
1. existenta
tuturor documentelor si datelor solicitate la art. 4;
2. domeniul
de activitate sa fie taxele, impozitele si contributiile;
3. evaluarea
scrisorii de intentie in concordanta cu obiectivele pe termen scurt,
mediu si lung ale ANAF;
4. dupa
analiza dosarului se vor evalua posibilitatile de colaborare intre
ONG si ANAF, in urma unui interviu cu reprezentantul desemnat de
solicitanta.
Art.
6 Decizia de luare in evidenta sau de refuz va fi luata de
presedintele ANAF, pe baza propunerii si evaluarii ONG de catre
SCRP-ANAF.
Art.
7 In cazul deciziilor favorabile, evidenta ONG-urilor va fi
tinuta de SCRP-ANAF pe baza urmatoarelor documente:
- Registrul
de evidenta ONG, unde vor fi trecute urmatoarele rubrici: numarul de
ordine (ce va constitui nr. de inregistrare al ONG), numarul si data
inregistrarii cererii de luare in evidenta, numele asociatiei sau
fundatiei, persoana de contact, domeniul de activitate al ONG, anul
infiintarii ONG, adresa sediului central;
- dosarul
propriu pentru fiecare ONG inregistrata, ce va cuprinde documentele
prevazute la art. 3 si o anexa in care vor fi stocate toate
propunerile, solicitarile sau sesizarile avansate de ONG respectiva,
precum si raspunsurile formulate de ANAF in urma petitiilor.
Art. 8 Dosarele
proprii vor fi intocmite si analizate de responsabilul desemnat de
SCRP-ANAF pentru relatia cu mediul asociativ, care va asigura
totodata si comunicarea directa cu reprezentantii ONG-urilor. Anexele
la dosarele proprii vor fi arhivate o perioada de 2 ani.
Art.
9 Solutionarea cererii de luare in evidenta se va face in termen
de 25 de zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de luare in
evidenta.
Art.
10 Decizia presedintelui ANAF privind luarea in evidenta sau
refuzul va fi transmisa solicitantului in termen de 5 zile lucratoare
de la emiterea acesteia, dar fara a fi depasit un termen de 30 de
zile lucratoare de la inregistrarea cererii de luare in evidenta
depuse de ONG.
Art.
11 Radierea din Registrul de evidenta ONG se va face ca urmare a
dizolvarii de drept a ONG, a lichidarii asociatiei sau fundatiei, la
cererea ONG, precum si in conditiile modificarii actului constitutiv
si/sau a statutului, divizarii sau fuziunii in cazul in care se
schimba scopul acestora. Radierea este confirmata prin decizie a
presedintelui ANAF, in urma constatarii situatiilor de mai sus.
CAPITOLUL
II
Dispozitii
privind colaborarea intre ONG si ANAF
Art.
12 Solicitarile formulate de ONG-uri vor fi tratate dupa cum
urmeaza:
1. cererile
de informatii publice vor fi tratate conform Legii nr. 544/2001
privind informatiile de interes public;
2. propunerile
legislative sau de modificare a unor proiecte de acte normative vor
fi tratate conform Legii nr. 52/2003 privind transparenta
decizionala;
3. sesizarile
ori informatiile ce privesc situatia fiscala a petentului vor fi
tratate conform Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind
reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata prin
Legea nr. 233/2002;
4. propunerile
de colaborare pentru promovarea unor valori general umane sau a unor
interese globale ale intregii comunitati vor fi tratate in spiritul
Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca
ANAF sa dispuna de resursele ori de competenta cerute de o astfel de
colaborare si numai in cazul in care nu sunt promovate interese ale
unei persoane sau ale unui grup, exceptand grupurile defavorizate.
ANAF isi rezerva dreptul de a refuza orice contact cu o asociatie ori
fundatie care in mod fatis ori dovedit disimulat promoveaza interese
ale unei minoritati ce nu poate fi incadrata in categoria grupurilor
defavorizate, precum si idei ce sustin discriminarea pe criterii de
gen, de rasa ori cultural-religioase;
5. in
cazul in care se doreste o colaborare in vederea imbunatatirii
conformarii voluntare la plata impozitelor si contributiilor pe
anumite domenii, se pot incheia protocoale cu asociatii profesionale,
organizatii patronale ori sindicale, pentru dezvoltarea unor proiecte
concrete de promovare a activitatii ANAF;
6. eventualele
colaborari cu ONG-urile acreditate nu implica alocari financiare din
bugetul ANAF.
Art.
13 Inregistrarea unei ONG la ANAF, precum si colaborarea cu
ocazia unor proiecte comune nu implica sub nici o forma eludarea de
catre ONG-uri a obligatiilor prevazute de legislatia romaneasca in
materie fiscala sau in orice alt domeniu.
Art.
14 La solicitarea scrisa a unei ONG, ANAF poate emite scrisori
de recomandare, in urma evaluarii activitatii desfasurate de ONG in
relatia cu ANAF. Criteriile de evaluare sunt expuse in cap. III.
Art.
15 Lista ONG-urilor inregistrate la ANAF va fi publicata pe
portalul propriu al institutiei.
CAPITOLUL
III
Conditii si
criterii de evaluare pentru emiterea scrisorilor
de recomandare in
vederea acordarii statutului de utilitate publica
Art.
16 Conditii:
1. ANAF
va emite scrisori de recomandare numai in cazul solicitarii formulate
de catre Secretariatul General al Guvernului si numai in cazul in
care ONG-urile intrunesc conditiile privind recunoasterea lor ca
fiind de utilitate publica, in conformitate cu art. 38 si 39 din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
cu modificarile si completarile ulterioare;
2. scrisorile
de recomandare vor fi emise in termen de 60 de zile, in conformitate
cu art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
3. ONG-urile
care inregistreaza datorii la bugete sau incalca alte prevederi ale
legislatiei fiscale nu vor beneficia de scrisori de recomandare.
Art.
17 Criterii de evaluare a ONG:
1. sa
aiba in obiectul de activitate domeniul taxelor si impozitelor;
2. activitatea
sa se desfasoare in interes general sau comunitar;
3. sa
functioneze de cel putin 3 ani in domeniul taxelor si impozitelor;
4. sa
fi dezvoltat cel putin 5 proiecte in domeniul colectarii veniturilor
bugetare, control si conformare voluntara la plata impozitelor,
taxelor si contributiilor;
5. vor
constitui un element de evaluare rezultatele concrete obtinute in
urma derularii proiectelor;
6. actiunile
desfasurate sa nu fi subminat rolul ori imaginea ANAF;
7. tematica
proiectelor dezvoltate sa fi fost legata de domeniul de activitate al
ANAF (colectarea veniturilor bugetare, controlul financiar-fiscal si
vamal);
8. resursele
umane, materiale si financiare implicate in proiect vor constitui un
element de evaluare;
9. sursele
de finantare a proiectelor anterioare sa fie prezentate in mod
transparent;
10. valoarea
patrimoniului din fiecare an sa fie cel putin egala cu valoarea
patrimoniului initial.
ANEXA
la normele metodologice
Registrul
de evidenta ONG
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Nr. si data Nr. si data Numele si prenumele Date deNr. de Data inregistrarii Denumirea incheierii dosarului Sediul Durata de administratorului contact: Alteinregistrare inregistrarii cererii de ONG judecatoresc si social functionare sau ale telefon, fax, mentiuniluare in instanta care a admis al ONG a ONG reprezentantului adresa de mail,evidenta a ONG cererea de inscriere legal pagina web-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------0 1 2 3 4 5 6 7 8 9------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu