luni, 14 decembrie 2020

Angajarea în Romania a cetăţenilor din spaţiul european - partea I

Nu este o noutate faptul ca în prezent, în mai multe domenii ale economiei NU mai există cetăţeni români disponibili pentru angajare pe piaţa internă, iar angajatorii din România sunt nevoiti să suplineasca forţa de muncă necesara pe locurile de muncă vacante prin angajarea cetăţenilor străini, de cele mai multe ori, non-europeni.

Pentru realizarea acestei operatiuni, angajatorii din România sunt obligaţi să parcurgă o anumita procedură înainte de a înregistra contractul individual de muncă al cetăţeanului străin la ITM (Inspectoratul Teritorial de Muncă).

Această procedura difera in functie de statul de provenienta al cetateanului strain.

Astfel, pentru cetăţenii străini care provin dintr-un un stat membru al Uniunii Europene (UE), procedura este una mai simplă si consta in dobandirea si prezentarea spre inregistrare - in principiu, a urmatoarelor documente:
- actul de identitate a cetăţeanului străin;
- dovada de reşedinţă temporară în România a cetateanului strain (Contract de Comodat, Contract de Închiriere sau Contract de Prestare Servicii Hoteliere)
- contractul individual de muncă – incheiat in conditii legale- ce urmeaza a fi inscris in REVISAL.

Aceasta procedura nu presupune costuri/taxe catre autoritatile publice, ci doar onorariul de consultanta in situatia in care procedura se realizeaza prin imputernicit.
Procedura este sensibil diferită şi presupune o procedură complexă pentru situaţia în care viitorul salariat este dintr-un stat non-UE, cazul cel mai des intalnit în practică în ultima vreme. Angajatorii tind să se orienteze spre persoane provenind din spaţiul asiatic, avand in vedere costurile reduse cu acest tip de forta de munca, dar si de raportul calitate, beneficii /costuri (inclusiv facilitati fiscale).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu